סוזוקי סופר סוויפט: את אחלה ואת חמודה

העיצוב, הבטיחות והטכנולוגיה של הסוויפט החדשה פותחים שער לקהל צעיר יותר

בועז קורפל
בועז קורפל  15.12.20 - 13:46

תגיות: סוזוקי

תחילת כתבה

תעודת בגרות
פגשנו כאן לפני כמה שבועות את הסוזוקי ויטארה המתחדשת והתרשמנו מאוד מהמכונית שהעלתה הילוך או שניים בכמה מנקודות התורפה שלה ובמיוחד בתחום הבטיחות ומנוע הטורבו שלה, מה שימשיך לשמור עליה כאחת המכוניות החשובות של סוזוקי. יחד עם זאת, ניכר היה כי סוזוקי שמרו כמה דברים להמשך והתעקשו לא לגעת בהם בכדי לשמור על מחיר תחרותי מצד אחד ויחד עם זאת, לא לבזבז את כל התחמושת על גרסת מתיחת הפנים הטכנולוגית. כאמור, הם התרכזו בעיקר במערכות הבטיחות והחזירו את מנוע הטורבו בנזין בנפח 1.4 ליטר אבל השאירו את המערכות ההיברידיות מכל סוג שהוא מחוץ לדלת של הויטארה בשלב זה, אם כי התחושה היא שהויטארה תקבל את העדכונים בעתיד הלא רחוק.

ועדיין, תקנות הזיהום המחמירות מצד הרשויות, והדרישות של הלקוחות בעולם למכוניות בטוחות, חסכוניות וירוקות יותר, כל אלה לא פסחו על סוזוקי היפנית שהחליטה לעשות זאת בדרכה שלה, כמו תמיד. הכניסה של סוזוקי לטכנולוגיה ההיברידית נעשית בצעדים מדודים ובטוחים ודוגמא מצוינת להתקדמות של סוזוקי קיבלנו בסוויפט המחודשת שקיבלה כאן אצלנו את המיתוג “סופר סוויפט” וזאת למרות שהיא לא ממש צמחה במידותיה ואפילו הספק המנוע שלה הוקטן במעט (83 כוחות סוס במקום 90) ועדיין, מישהו הרגיש מספיק בטוח למתג אותה בביטוי “סופר” שאנחנו הישראלים מאוד אוהבים להתהדר בו בכל הזדמנות ובכל מוצר, ואם אפשר אז למה לא?

רמזים ראשונים לרומן עם טויוטה
רבות דובר על הקשר החדש שנרקם בין סוזוקי הקטנה לטויוטה הענקית. החיבור בין שתי היצרניות יניב המון פירות  טכנולוגיים ומוטוריים בשנים הבאות וגם במישורים עסקיים לשני הצדדים כאשר אנחנו נהנה מהפירות הללו כבר בשנה הבאה ככל הנראה, אז סוזוקי עשויים להתחיל למכור גרסאות משלהם לטויוטה קורולה סטיישן ולטויוטה ראב 4. יתכן כי לאחר מכן ישלימו בסוזוקי את המהלך ההיברידי, אחרי שהם ילמדו היטב את עולמות ההיבריד מהאחות הגדולה, אבל עד אז נקבל רמזים ממקומות שונים אודות הקשר בין היצרנים. לסוזוקי סוויפט החדשה שהגיעה אלינו למבחן, יש כמה נקודות טובות שמהן עולה הדמיון לאחות מבית טויוטה והכוונה היא ליאריס.

לא, אין כאן את מערכת ההנעה ההיברידית המצוינת של היאריס החדשה, זה עדיין לא קרה וספק אם זה יקרה בקרוב כי בטויוטה לא יתנדבו לשלוח במהירות את המערכת של המכונית הכי נמכרת שלהם באירופה ליריבה/אחות שלה, אבל חלק מהרכיבים בתוך הסוויפט החדשה מזכירים מאוד את הטויוטה יאריס ובמיוחד המושבים שלה. כאשר מדברים עם אנשי סוזוקי על החיבור עם היצרנית היפנית הגדולה בתבל, הם לא מסתירים ולא מצניעים שום דבר, אלא להיפך. להיות אחות של טויוטה, עבורם זאת בשורה חשובה לשנים הבאות, זה משהו שיוסיף נדבך נוסף לסוזוקי בכל המימדים ובמיוחד לכל תחומי הטכנולוגיה, האיכות והבטיחות.

בשמלה אדומה וגג שחור
הסוויפט החדשה הגיעה אלינו בצביעה אדומה לוהטת עם גג שחור ברמת גימור אחת ויחידה GLX. המגמה של יבוא של רמת גימור אחת ולהיצמד לרמה הגבוהה מכולן בהיבטי אבזור, היא החלטה נכונה בעיננו. אמנם, יש לכך מחיר תרתי משמע, אבל רוב הלקוחות בוחרים בסופו של דבר ברמה הגבוהה ביותר, אז למה להיכנס לתתי דגמים וגרסאות ולא לפשט את העניין מתוך הבנת הטעם של הנהגים בשילוב עם דרישות הבטיחות ואיכות הסביבה יחד עם האיבזור הכי טוב שניתן לקבל?

הצבע האדום הנועז של הסוויפט פשוט החמיא למכונית וגם במקרה הזה הצבע העלה בזיכרוננו את היאריס האחרונה שפגשנו בגוון דומה. אם תחפשו הבדלים בעיצוב החיצוני בין הסוויפט החדשה לבין זו שקדמה לה, תידרשו להתאמץ בכדי לגלות אותם ובסופו של דבר תמצאו את זה בפנסים הקדמיים והאחוריים עם תאורת LED ובנוסף תגלו שינוי גם בגריל הקדמי שעבר עדכון וכעת הוא מכיל גם את מערכת הרדאר לשמירת  מרחק בנסיעה תחת מערכת בקרת השיוט. במכוניות אחרות שפגשנו בעבר, מנצלים היצרנים את הלוגו של המותג שנמצא בחזית ומצפינים את הרדאר מתחתיו, אך בסוזוקי זה לא קורה והסימטריה של הגריל מופרת על ידי אותו משטח מלבני שחור שנמצא בגריל והוא שובר את החינניות שבעיצוב כולו. הבדל אחר בין הגרסה הנוכחית לקודמת מגיע במיתוג שמופיע בישבנה של המכונית, העדכון הזה מכריז כי היא איננה “עוד סוויפט” כי אם “סופר סוויפט”. עדות להתקדמות הטכנולוגית של הסוויפט לכיוון ההיברידי מצאנו בעיטורים של המילה “הייבריד” ובזאת גבירותי ורבותי, תם טקס העדכונים העיצוב.

בתוך המכונית הסיפור שונה הרבה יותר. זה מתחיל בהגה חדש שכולל מתגים ולחצנים שמעידים על מערכות הבטיחות שנמצאות במכונית ועל כך שתם עידן המובילאיי בסוזוקי. זוג מנופים קטנים מאחורי ההגה שמאפשרים העלאת והורדת הילוכים וגם הפעלה של חלק ממערכת המולטימדיה בכפתורים בהגה שמאפשרים להחזיק את הידיים על ההגה (או קרוב אליו) רוב הנסיעה.

המושבים הקדמיים נראים טוב יותר, מרגישים טוב יותר והתמיכה שלהם השתפרה והתחושה בזמן הנהיגה והנסיעה נוחה מבעבר. גם איכות החומרים בתוך המכונית של אותם חומרים פלסטיים מהם המכונית עשויה, גם שם זיהינו שיפור כלשהו לצד איכות ההרכבה היפנית הקפדנית, אולם הגוון השולט בתוך המכונית הוא שחור, או בשתי מילים: שחור מדי. הבחירה בגוונים השחורים אולי פוטרת את ענייני הכתמים הקטנים שיכולים להציק בהשוואה לצבעים בהירים אחרים שעלולים לדהות או להחליף גוון. החומרים השחורים לא סובלים מזה, ולדעת יצרניות הרכב ברוב העולם, יש בגוונים השחורים מידה של מראה מכובד אבל מנגד, כשהם מבקשים לפנות לקהל צעיר יותר שהעיצוב הוא הדבר החשוב ביותר עבורו, בסוזוקי יגלו שזאת תהיה משימה פחות קלה לקסום לנהגים צעירים שמחפשים משהו שובב יותר, עם מכוניות שחורות בכל החלק הפנימי (פרט לפאנל אחד או נקודה אחרת שמגיעים בגוון אפור כהה).

במרכז הקונסולה נמצאת מערכת מולטימדיה בגודל 7 אינץ’ שעברה התאמה לנהג הישראלי ממש כמו זו שמצאנו ואהבנו בסוזוקי ויטארה. ממשקי הפעולה טובים ונוחים והקישוריות לטלפון ולניווט עובדת מצוין יחד עם הפעלת הפקודות הקוליות לניווט או שיטוט בין תחנות רדיו. בשונה מהויטארה שקיבלה מסך מולטימדיה ענק, הפעם מדובר במסך קטן יותר מפאת מידותיה של הסוויפט ונדרשת מידה של דיוק בתפעול האצבעות להפעלת הפונקציות אבל לא משהו מסובך בכלל אלא כזה שמחייב תרגול ולא מעבר לכך. בחלק העליון של השמשה הקדמית ממוקמת המצלמה שמפקחת על הנסיעה בתוך הנתיב ומערכת הבקרה וההתראה למניעת סטייה מנתיב עושה את העבודה כמו גם מערכת הרדאר, בקרת השיוט המסתגלת ששומרת על טווח בטיחות ממכוניות אחרות. תוספות אלה כמו גם בקרת זיהוי מכוניות בשטח מת כולל התראה של רכב חוצה מאחור יחד עם בלימה אוטומאטית בחירום, כל אלה היו מחוייבות המציאות כבר מזמן בשוק רווי טכנולוגיה וסוזוקי התמהמהו עד עתה עם הכנסת המערכות למכוניות שלהם, אבל עכשיו זה נמצא שם ועל כך נאמר: טוב מאוחר מאשר לעולם לא.

האווירה הכללית בתוך המכונית טובה (אם אתם לא סובלים מקדרותם של המושבים וכל שאר הרכיבים בחלל המכונית) ומערכת בקרת האקלים פועלת אלקטרונית בצורה יעילה כפי שאתה מצפה ממכוניות יפניות. ידית ההילוכים נותרה מיושנת בעיצוב שלה ואין ממש הפרדה בין מצב הפעלה אוטומאטי למצב M  שנמצא במורד בחירת ההילוכים וצריך להתרגל לעניין הזה בכדי להישאר במצב D לא “להיתקע” במצב ידני בלי לשים לב. לוח השעונים מציע שני מחוונים למהירות וסל”ד כשבמרכז מיני מסך בגודל 4 אינץ’ שעליו מופיעה תצוגה אלקטרונית של נתוני הנסיעה וסטטוס דינמי של הסיוע החשמלי למנוע הבנזין כולל אחזור אנרגיה לסוללה המיוחדת שמזינה את המנוע החשמלי. הסוויפט איננה כל כך “סופר” כשמדובר בתאי אחסון והכל בה מינימלי. בנוסף לכך, חסרה לנו משענת יד מימין לנהג שמגיעה רק בתוספת תשלום בלבד וחבל שכך. אנחנו חושבים שהגיע הזמן “להמציא” אביזר מקורי כזה ולהעניק אותו לרוכשים כבר מבית החרושת אי שם ביפן. עוד נציין כי בלם היד איננו חשמלי, אבל זה משאיר כמובן משהו לגרסה הבאה של הסוויפט שאולי בזכות התוספות והעדכונים האלה תיקרא “סופר סוויפט פלוס”.

המרווח לנוסעים מאחור נותר כשהיה ושני מבוגרים ירגישו נוח גם בנסיעה ארוכה. תא המטען נותר קטן כשהיה עם 242 ליטרים אבל אם תחפשו שדרוג אחר באבזור תמצאו אותו במפתח חכם שמאפשר כניסה והתנעה ללא מפתח של המכונית.

ויתור על כוח לטובת חיסכון
אחד השינויים החשובים בסופר סוויפט בהשוואה לדגם הקודם הוא השינוי במנוע ותוספת המערכת ההיברידית הקלה. שני הצעדים הללו נועדו לדבר אחד בלבד: הפחתת פליטת מזהמים. הסוויפט הקודמת שצוידה באותו מנוע בנפח 1.2 ליטרים, הפיקה 90 כוחות סוס מיחידת הכוח שלה בעוד שכאן ההספק ירד ל-83 כוחות סוס וגם המומנט קיבל מימד צנוע יותר של 11 קג”מ שמשודך לתיבת הילוכים אוטומאטית עם שישה יחסי העברה שמאיצה את המכונית מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 12 שניות בגרסה האוטומאטית או 13 שניות בגרסה הידנית. לצד המנוע הקונבנציונאלי נמצא מנוע-גנרטור חשמלי שניזון מסוללה עצמאית בשיעור 48 וולט ותפקידו לסייע למנוע הבנזין בנקודות קיצוניות של תאוצה על מנת שזה לא יתאמץ יתר על המידה ויפלוט מזהמים לאוויר הפתוח. פעולתו של המנוע החשמלי עצמאית ואוטומטית ומערכת ניהול המנוע מחליטה מתי הוא ייכנס לפעולה ולאיזה פרק זמן זה יקרה. כך או אחרת, המכונית לא יכולה לנוע על אנרגיה חשמלית בלבד ולכן לא תמצאו בה מצב נסיעה EV כמו במכוניות היברידיות אחרות. הסוללה העצמאית (לא המצבר של הרכב) ניזונה מאנרגיה חוזרת ממנוע הבנזין כשהמכונית מאיטה והאנרגיה נצברת בסוללה לשימוש חוזר למנוע החשמלי.

תוספת מעניינת אחרת שמצאנו בסופר סוויפט הוא מערכת “עצור וסע בגלישה לעצירה”. בשונה ממערכות עצור-וסע שמדמימות את המנוע בעצירה, כאן המנוע נכנס לתרדמה כשהמכונית גולשת לקראת עצירה כבר במהירות של 5 קמ”ש. המערכת הוטמעה במכונית רק לצורך הפחתת מזהמים והקטנת צריכת דלק. אל תנסו לאמץ את הראש ולבצע חישובי חיסכון בדלק עם המערכת החשמלית של המנוע ועם מערכת העצור וסע בגלישה לעצירה, בסוזוקי עשו את החישוב עבורנו והם מצהירים על ירידה של 7% בצריכת הדלק בהשוואה למערכת ההנעה הקודמת.

בנתוני היצרן מדובר בצריכה של 18 ק”מ לליטר בנזין במכונית האוטומאטית ואין ספק כי מדובר בנתון מרשים בפני עצמו. אנחנו רק התקרבנו לנתון הזה בנתוני המבחן שהיו מעט יותר מאומצים מנסיעה יומיומית רגילה והגענו בחלוף 72 שעות שהמכונית הייתה אצלנו לנתון של 15 ק”מ לליטר והרגשנו שמדובר בנסיעה חסכונית למרות הכל.

איך היא מרגישה על הכביש?
להקטנת ההספק של המנוע יש אמנם היבט חיובי בחשבון הבנק (לאורך זמן) בגלל החיסכון בדלק ואולי גם בהיבט התחזוקתי של המכונית, אבל במבחן הזריזות שלה, הסופר סוויפט צריכה את הזמן שלה ואת היחס הנכון ביציאה מהרמזור ובעקיפות. לא מדובר במכונית עצלה, ממש לא, אבל אל תצפו ממנה בשום אופן לזנק כמו נמרה או להשלים עקיפות בתאוצות ביניים במהירות שתסחרר אתכם. המומנט של המנוע שאחראי על התאוצה, מגיע כמנם ב-2,800 סל”ד אבל זה מומנט של 11 קג”מ בלבד ויש לזכור זאת ולהתאים את הציפיות למציאות.

התמרונים שלה בתוך העיר מצוינים, איכות הכיול של בולמי הזעזועים והמתלים שלה טובה מאוד והיא לא מתרסקת על פסי ההרעדה עם קשיחות יתרה. סוזוקי למדו את השיעור של כיול המתלים לטובת רכות הנסיעה גם באיגניס המחודשת ולא רק בסוויפט וטוב שכך. הנוסעים במושבים הקדמיים ירגישו טוב מאוד בזכות המושבים החדשים והמרווחים, וגם מאחור המצב בסדר לשני נוסעים ולא מעבר לכך. הסוויפט שהגיעה אלינו מבקשת לקרוץ גם לקהל צעיר יותר ולא רק לקהל המסורתי של סוזוקי שמחפש ערכים של אמינות ושמירה על ערך לצד מהימנות וחיסכון בדלק.

למרות שמחירה של הגרסה האוטומאטית חצה את רף 100 אלף שקלים ל-102 אלף, בסוזוקי מסבירים זאת בתוספות של מערכות הבטיחות ורמת האבזור הגבוהה GLX עם כל מה שיש לסוזוקי להציע ולדבריהם, המחיר לא יציב מכשול בפני אלה שירצו אותה. יכול להיות שהם צודקים בשני המקרים, רק ימים יגידו אם פיצוח רמת האבזור בתוספת מערכות הבטיחות והצביעה הדו גוונית יעשו את העבודה במכירות, אבל אנחנו יכולים לומר ששדרוג החבילה מורגש בנוכחות ובאיכות החיים אבל פחות במימד הדינמי של הנסיעה עם געגועים למנועי טורבו כמו בסוויפט ספורט עם מנוע 1.4 ליטר טרבו בנזין והספק של 140 כוחות סוס. הנקודות הקטנות שטעונות שיפור טכנולוגי ואנושי חייבות להיפתר כמו משענת יד לנהג, שקעי טעינה לסלולארי במושבים האחוריים, בלם יד חשמלי, הרחבת תאי האחסון ולסיום, גיוון בצבעים בתוך המכונית שיתכתבו עם מה שקורה בחוץ.

סוזוקי סופר סוויפט GLX
אורך: 3.845 מטרים
רוחב: 1.735 מטרים
גובה: 1.495 מטרים
מרחק סרנים: 2.450 מטרים
גובה גחון מהקרקע: 12 ס”מ
נפח תא מטען: 242 ליטרים ו-556 ליטרים כששורת המושבים השנייה מקופלת

מנוע: בנזין 4 בוכנות בנפח 1.2 ליטר
הספק מנוע: 83 כוחות סוס ב-6,000 סל”ד
מומנט: 10.9 קג”מ החל מ-2,800  סל”ד עד 4,000 סל”ד
תיבת הילוכים: אוטומאטית פלנטרית
מס’ יחסי העברה: 6
תאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש: 12.2 שניות גרסה אוטומטית, 13.1 שניות בגרסה ידנית

ציון בטיחות משרד התחבורה: 7  
דרגת זיהום אוויר: 3
צריכת דלק משולב: 18 ק”מ לליטר
צריכת דלק משולב במבחן: 15 ק”מ לליטר

מחיר: 102,000 שקלים